FANDOM

250px-Riket
Riket
General
Dominerende art Mennesker
Lokasjon Vest i Angalesia
Terrain Sletter, Kyst, Fjell
Klima Temperert
Hovedindustri Gårdsbruk
Politisk
Hovedstat Urû'baen
Land N/A
Statsoverhode(r) Galbatorix

Riket er navnet på området som er under kong Galbatorix styre. Landet ligger i vest. I nord grenser det mot havet og skogen Du Weldenvarden, i øst mot Hadarakørkenen og i sør mot et lite land som heter Surda.

StyretRediger

180px-Karvahall

Karvahall

Riket styres av kong Galbatorix. De fleste i Riket som ikke jobbet for Galbatorix, slet med ekstrem fattigdom. Små byer i nord som Karvahall, Terinseid, Jasuak og Daret fikk aldri hjelp av Riket når de var i vanskeligheter som Urgalangrep og sult. Selv om mange mislikte Riket, var det ikke alle som hatet det og det fantes de som likte måten Riket styrte på.

MotstandereRediger

VardenRediger

Varden er en organisasjon som jobber mot Riket og kong Galbatorix. Varden ble grunnlagt av Brom ca. 100 år før Eragon fant Safiras egg.

SurdaRediger

Surda er et lite land sør for Riket. Det klarte å rive seg løs fra Galbatorix styre. Landet hjelper i all hemmelighet Varden. Galbatorix ser på landet som en mindre trussel og det er derfor han ikke overtar landet.

AlveneRediger

Alvene bodde i Angalesia lenge før menneskene og Riket kom. De har de fleste byene og hovedstaten Ellesméra i skogen Du Weldenvarden nordøst for Riket. De har kontakt med Varden.

DvergeneRediger

Dvergene støtter Varden og lar dem bo i en av byene sine inni fjellet Farthen Dûr, Tronsheim.