FANDOM

Galbatorix
Galbatorix
Navn: Galbatorix
Født: ca. 7867 AC
Alder: 130 +
Art: Menneske
Utseende
Hudfarge: Lys
Øyenfarge: Svart
Familie
Sivilstatus: Single
Forhold
Drage: Shruikan
Lærer(e): Drageridderene, senere en ukjent skugge, høyst sannsynlig Durza
I filmen
Skuespiller: John Malkovich

Kong Galbatorix er lederen for Riket. Han er en ond og grådig leder. Han ble i sine tidligere dager valgt som rytter, men dragen hans ble drept av Urgaler. Han ba drageridderene om en ny drage, men de nektet. Han stjal en annen drage og tvang han til å tjene han med mørk magi. Han grunnla en gruppe drageriddere på tretten stykker som han kalte De Frafalne. De gikk sammen om å drepe de andre drageridderene og ta over Angalesia. Etter hvert som alle i De Frafalne døde, og det bare var Galbatorix igjen klarte ikke Galbatorix å holde på hele Angalesia og Riket ble trukket til kun den vestlige delen.

MotstandereRediger

VardenRediger

Varden er en organisasjon som jobber mot Riket og kong Galbatorix. Varden ble grunnlagt av Brom ca. 100 år før Eragon fant Safiras egg.

SurdaRediger

Surda er et lite land sør for Riket. Det klarte å rive seg løs fra Galbatorix styre. Landet hjelper i all hemmelighet Varden. Galbatorix ser på landet som en mindre trussel og det er derfor han ikke overtar landet.

AlveneRediger

Alvene bodde i Angalesia lenge før menneskene og Riket kom. De har de fleste byene og hovedstaten Ellesméra i skogen Du Weldenvarden nordøst for Riket. De har kontakt med Varden.

DvergeneRediger

Dvergene støtter Varde